با ما همراه باشید

موسسه خیریه نرجس شیراز

موسسه خیریه نرجس شیراز

معرفی موسسه خیریه نرجس شیراز

خيريه مردمي نرجس شيراز از جمله مراکز نمونه و ممتاز کشوري در امر نگهداري و توان بخشي کودکان معلول ذهني و جسمي است. اين موسسه با بيش از دو دهه سابقه فعاليت در شهر شيراز بخش عظيمي از معضلات جامعه را بر دوش مي کشد. برنامه ريزي منسجم، ارتباط صحيح با خيرين و مردم، کادري متعهد و دلسوز، صداقت و شفافيت درکار نتيجه مديريت کارآمد و عملگرايي است که ريشه در تجربه ي 30 ساله ي مديريتي در حوزه ي بهزيستي دارد.

هدايت بهاالديني رييس سابق اداره بهزيستي شهرستان هاي سپيدان و شيراز امروز با عشق و ايثار مشغول خدمت به اين جمع آسماني است. مديرعامل موسسه نرجس شيراز با بنيان گذاشتن اين خيريه به خانواده هاي معلولين آرامش را هديه کرده است.

اهداف موسسه خیریه نرجس شیراز

1- این موسسه با هدف انجام وظایف الهی و انسانی که هر یک از ما موظف به اجابت آن هستیم در تیرماه 1374 تاسیس و به شماره 286 ثبت گردید.

2- هدف از تاسیس این خیریه، نگهداری و توانبخشی معلولین ذهنی، جسمی به منظور حفظ صیانت از کیان خانواده آنان می‌باشد. بدیهی است خانواده‌های این معلولین غالبـا از اقشار کم درآمد بوده و به تبع داشتن یک یا چند عضو معلول دست به گریبان مشکلات بسیار سخت و طاقت فرسا می‌باشند تا جایی که عوارض ناشی از حضور افراد مذکور گاه منجر به مخاطره افتادن کانون خانواده‌های آنان فراهم می‌گردد.

3- این خیریه کاملا مردمی است و اساسا با کمک همه نیکوکاران به خصوص هم وطنان نوع دوست اداره می‌شود. هم اکنون حدود 250 نفر معلول ذهنی و جسمی در این مرکز نگهداری می‌شوند و به صورت شبانه روزی از آنها مراقبت می‌گردد.

نیازهای غذایی، بهداشتی، پزشکی، توانبخشی، روانشناسی و روان پزشکی همه روزه برای آنان به بهترین نوع ممکن با همت خیرین سبز اندیش، فراهم گردیده است.

4- علاوه بر موارد فوق در حال حاضر 700 خانوار با جمعیت حدود 2800 نفر اعم از خانواده‌های معلولین، بی‌سرپرستان، ایتام و … تحت حمایت مادی و معنوی موسسه بوده و از کمک‌های ماهیانه موسسه بهره‌مند می‌شوند.

5- موسسه خیریه نرجس شیراز نیز، با تصویب واجرای طرح برون سپاری برخی از وظایف و ماموریتها به بخش خصوصی (موضوع ماده بیست و شش قانون تنظیم بخش از مقررات مالی دولت) با استعانت به کلام شریف « تعاونواعلی البر وتقوی » و بنا به وظیفه انسانی و وجدانی با هدف و نیت ارائه خدمات توانبخشی و نگهداری به معلولین ذهنی و جسمی و کودکان بی‌­­سرپرست و حمایت و دستگیری از این قشر محروم ، با مساعدت تعدادی نیک اندیش و به صورت نهاد غیرسیاسی ،غیر انتفاعی ، هیات امنایی و تحت نظارت سازمان بهزیستی تاسیس و راه اندازی شد و سرانجام در تیر ماه سال 1374، نرجس در مکانی امانی رسما افتتاح و با پذیرش تعدادی از معلولین فعالیت خود را آغاز نمود.پس از فراز و نشیب های نسبتا زیاد سرانجام در سال هزار و سیصد وهشتاد و یک ، به همت خیرین و نیکوکاران دست و دلباز شیرازی، مکان فعلی موسسه احداث ، تجهیز ، افتتاح و مرکز در جایگاه اصلی خود مستقر شد .

6- درحال حاضر سرای نرجس با همراهی نیکوکاران امر خطیر نگهداری معلولین ذهنی و جسمی و کودکان بی‌­­سرپرست را برعهده دارد و بنحو شایسته این وظیفه اجتماعی را انجام میدهد، به گونه ای که در سطح کشور به عنوان مرکز مولف، نمونه والگو شناخته شده است.

7- موسسه خیریه مردمی نرجس صرفا مکانی برای نگهداری شبانه روزی معلولین نبوده و از همان ابتدا بنیان گذاران ، هدف اصلی مرکز را توانبخشی و استقلال فردی معلولین تعریف نموده ، در همین راستا پس از استعداد سنجی توان خواهان با به کار گیری کارشناسان خبره و کارآمد، از شیوه های مدرن توانبخشی در رسیدن به این مهم بهره­­‌گیری می­­شود.

8- بخش عمده ای از هزینه های سنگین نگهداری و آموزش توان خواهان از طریق جلب هدایا و کمک های مادی و معنوی مردم نیکوکار و خیر اندیش تامین می شود که مطمئنا پاداش و اجر نیکوکاریشان نزد خداوند منان محفوظ است.

لوگوی موسسه خیریه نرجس شیراز