با ما همراه باشید

مرکز خیریه معلولین عقب مانده ذهنی وحدت

مرکز خیریه معلولین عقب مانده ذهنی وحدت

 

مرکز خیریه معلولين عقب مانده ذهنی وحدت

 

“مرکز خیریه معلولين عقب مانده ذهنی وحدت”  نامِ بهشتی است آرام،  که در سایه‌سار خنکای آن، عزیزانی از جنس فرشتگان، بدور از تعلمات و مادیات این دنیا، آرامش می یابند.

این مرکز، یکی از مراکز با سابقه خيريه در حوزه توانبخشی معلوليت ذهنی و جسمی دختران بالای 14 سال کشور است که در سال 1359 تاسیس و بصورت هیات امنایی اداره می شود و در حال حاضر 200 دختر معلول ذهنی را بصورت شبانه روزی تحت پوشش دارد.

مرکز جامع توانبخشی خیریه وحدت با کادری مجرب و متخصص وبا بهره گیری از تجهیزات مدرن به مددجویان عزیز خدمت‌رسانی می‌کند، که شامل ارتوپدی ، روماتولوژی،طب فیزیکی و توانبخشی ، توانبخشی معلولین ذهنی ، توانبخشی قلبی ،گفتاردرمانی ، فیزیوتراپی ، دندانپزشکی، کاردرمانی ،حرکات اصلاحی ، تغذیه و… است.

خدمات دیگری که دراین مرکز برای مددجویان ارایه می شود،عبارتنداز: موسیقی‌درمانی، ورزش درمانی،کاردرمانی،دندانپزشکی ، روانشناسی، مددکاری اجتماعی ، آموزش‌، فعالیت های فرهنگی وهنری.

مرکز خیریه معلولین عقب مانده ذهنی وحدت

 

موسیقی‌درمانی

فعالیت های موسیقی‌ درمانی،  متناسب با ویژگی های فردی مددجویان از نظر سلامتی، نقیصه و سایر مشکلات  معلولیتی مشکل معلول ذهنی، برنامه ریزی و اجرا می شود. برای مثال در معلولین ذهنی که دچار مشکل حرکتی هستند، برنامه‌های ریتمیک که به کنترل حرکتی آنها کمک می‌کند بیشتر مدنظر قرار می گیرد. حال اگر مشکل حرکتی با انقباض و گرفتگی عضلانی همراه باشد، ریتم‌ها و موسیقی ملایم انتخاب می‌شود و به‌ این‌ ترتیب کنترل حرکتی تقویت می‌شود. همچنین معلولینی که روان‌ترند به برنامه‌های موزیکالی احتیاج دارند که خاصیت برونفکنی داشته و هیجان‌ها را بیشتر تخلیه کنند. معمولا جلسات موسیقی‌ درمانی از گروه‌های کوچک تشکیل می‌شود و شرایط شرکت‌کنندگان هرچه همسان‌تر باشد، اهداف و برنامه‌های مشترک بیشتر خواهند بود و این مسئله به هماهنگی و تقویت بیشتر گروه کمک می‌کند.

ورزش‌درمانی

معلولین ساکن در وحدت دارای یکسری مشکلات جسمی، ذهنی، اجتماعی یا ترکیبی از آنها هستند که اثراتی سوء بر زندگی‌شان گذاشته است. این عوامل باعث شده‌اند زندگی طبیعی آنها مختل شود. پزشکان متخصص ما بر این باورند که معلولین باید تحرک و فعاليت بدنی داشته باشند و با انجام فعاليت‌های بدنی ملايم، سطح سلامت کلی بدنش را ارتقا دهند.

از طرفی ورزش موجبات  توسعه قابلیت جسمانی، حرکتی وذهنی مددجویان، گذران اوقات فراغت ، توسعه مهارت‌های اجتماعی  وایجاد انگیزه و نشاط در فرد معلول را فراهم کرده و در صورتی که این اقدامات در تعامل با خانواده معلول باشد، افزایش آگاهی آنان در نحوه ایجاد رابطه مناسب با فرزند معلول را نیز موجب می شود.

کاردرمانی

کاردرمانی یکی از مهمترین فعالیت های توانبخشی در مجموعه وحدت بوده که در درمان بیماران ذهنی و معلولین جسمی بسیار تاثیر گذار است و به افزایش توجه و تمرکز معلولین ذهنی، کمک شایانی می‌کند و لذا تمامی افرادی که به علت مشکل یا مشکلاتی لازم است در موسسه خیریه وحدت نگهداری شوند، تحت این درمان قرارمی گیرند تا به استقلال نسبی در عملکردهای مورد نظر برسند.

برخی از فعالیت های کار درمانی مرکز که بصورت فردی، گروهی یا در سیستم‌های اجتماعی وحدت ارایه می شود،عبارتند از: آموزش مهارت‌های زندگی ، ایجاد و توسعه مهارت‌های درکی، حرکتی و عملکرد یکپارچگی حس، توسعه مهارت‌های بازی و پیش‌حرفه‌ای و توانایی‌های اوقات فراغت، طراحی، ساختن یا به‌کاربردن وسایل کمکی و استفاده از صنایع دستی که به‌طور ویژه به‌منظور افزایش عملکرد طراحی شده، توصیف و تفسیر آزمون‌ها مثل ارزیابی قدرت عضلانی، ارزیابی دامنه حرکتی و نیز تطبیق محیط برای فرد معلول .

خدمات دندانپزشکی

برای دختران معلول ذهنی خدمات  دندانپزشکی توسط  دندانپزشکان متخصص و آگاه به مسائل دهان و دندان معلولین در این مرکز  در بخش کلینیک دندانپزشکی خدمات ارائه می‌شود. در این بخش دندانپزشکان متخصص با استفاده از تجهیزات موجود در کلینیک مرکز با کنترل دوره‌ای به درمان مشکلات دهان و دندان مددجویان می‌پردازند.

روانشناسی

اقدامات روانشناسی در مرکز خیریه وحدت با استفاده از روش‌های علمی و در بستری شاد  به فرشته های وحدت ارایه می شود که عبارتند از:

– رفتاردرمانی: این رویکرد درمانی کمک می‌کند تا با بکارگیری تکنیک‌ها و فنون رفتاردرمانی به افزایش رفتارهای مطلوب، کاهش رفتارهای نامطلوب، ایجاد رفتارهای تازه متناسب با موقعیت و شرایط  در مددجویان دست یافته و موجبات افزایش کیفیت روابط و تعاملات، سازگاری، کاهش تنش و سطح اضطراب، افزایش توجه و تمرکز و… فراهم آید.

– بازی‌درمانی: از آنجایی که بازی از ضروریات زندگی انسان است و در بازی، افکار و احساسات پنهان بازگو می‌شوند، استفاده از بازی‌درمانی در افراد معلول ذهنی، مزایای بسیاری دارد ازجمله تخلیه انرژی در بازی‌های حسی-حرکتی، افزایش ارتباط و صمیمیت، رشد خلاقیت، رشد حل مسئله، بهبود و رشد مهارت‌های کلامی، افزایش هماهنگی اعضای بدن و… .

– هنردرمانی: هنردرمانی به‌عنوان ابزاری مفید و موثر در بیماری‌های ذهنی است و از روش‌های متنوع و متعددی همچون نقاشی، طراحی، کاردستی و کلاژ استفاده می‌کند تا به سلامت و بهزیستی جسمی، روانی و هیجانی فرد معلول ذهنی و جسمی کمک کند.

مددکاری اجتماعی

یکی از مهم‌ترین حیطه‌هایی که مددکاران اجتماعی در کار با افراد دارای معلولیت در مرکزخیریه وحدت بر آن تمرکز دارند توانبخشی روانی-اجتماعی است؛ این توانبخشی شامل تمام اقدامات هدفمند برای کاهش اثر معلولیت بر فرد، قادرساختن فرد برای دستیابی به استقلال، افزایش کیفیت زندگی و خودشکوفایی است.

 توانبخشی افراد دارای معلولیت، فرآیندی پویا و خلاق بوده که به همکاری گروهی افراد متخصص درمانی، مددجو و خانواده نیازمند است. همچنین با ارائه حمایت‌های اجتماعی برای توانخواهان نیازمند و شناسایی آنها، طراحی برنامه‌های شاد و مفرح، افزایش ارتباط توانخواهان با محیط، مددکاران و مراقبین و… به نقش اساسی خود می‌پردازد.

مرکز خیریه معلولین عقب مانده ذهنی وحدت

 

آموزش

به‌منظور تقویت و انجام کارهای روزمره، مددجویان نیازمند آموزش‌های ابتدایی مهارتی هستند. این مهارت‌ها توسط مددکاران توانمند به‌صورت روزانه با تجهیزات مورد نیاز آنان آموزش داده شده که باعث بالابردن آموزش‌پذیری آنان در طولانی‌مدت شده و به چگونگی انجام کارها و نحوه واکنش به عوامل محیطی در آنان کمک می‌کند.

اهداف بخش آموزش حرفه‌ای عبارتند از:

کشف و رشد توانمندی‌های مددجویان کم‌توان ذهنی

جبران ناتوانی‌ها و نقایص شناختی، حرکتی  و اجتماعی مددجویان کم‌توان ذهنی از طریق فعالیت‌های حرفه‌ای

آماده‌سازی مددجویان برای کسب استقلال نسبی در حرفه و فعالیت‌های اجتماعی مربوط به آن

فراهم‌آوری امکان ادغام مددجویان مبتلا به ناتوانایی‌های هوشی در جامعه از طریق فعالیت‌های حرفه‌ای

فعال‌کردن خانواده‌های این افراد در امر آموزش و توانبخشی فرزندان به روش‌های گوناگون ازجمله همکاری در آموزش، تعیین اهداف، تصمیم‌گیری‌های مختلف و… .

بر این اساس دوره ها و کارگاه های آموزشی مختلفی برگزار می شود که بعضاًعبارتند از: كارگاه قالیبافی- كارگاه عروسک‌دوزی- نمدبافی- كارگاه آموزش ابتدایی و پیشرفته- كارگاه مونتاژ بدليجات- كارگاه خياطي، بافتنی،کوبلن‌دوزی

 

خدمات فرهنگی و هنری

این مرکز دارای سالن اجتماعاتی با ظرفیت 350 نفر و مجهز به سیستم صوتی و اتاق فرمان بوده وبرنامه‌های مختلف هنری، علمی، فرهنگی و آموزشی، متناسب با نیاز مددجویان و سایر افراد مرتبط با مرکز، در آن اجرا می شود. 

 

گروه جوانان مرکز خیریه وحدت

گروه جوانان مرکز خیریه وحدت  همراستا با اهداف مرکز، برنامه‌های مختلفی از جمله برپایی بازارچه‌ها ، جشن‌ها و… با این مرکز همکاری و همراهی می کنند.

 

خدمات عمومی  برای مراجعه کنندگان به مرکز

این مرکز با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز، شامل لیزر قدرتمند(های پاور)، ماگنت و دستگاه‌های توانبخشی قلبی در بهبودی و توانبخشی هر چه بهتر بیماران محترم، با نظارت مجموعه‌ای از متخصصان علمی و کارشناسان زبده، از ابتدای سال 94 فعالیت‌های خود را آغاز کرده  و علاوه بر مددجویان مرکز به سایر مراجعه کنندگان نیز خدمات مورد نیاز را ارایه می نماید.

 

آدرس :
تهران، پاسداران ، انتهای بوستان دوم (خیابان اخوان)، بعد از مترو زین الدین، خیابان شهید افشاری (ساقدوش)، کوچه وحدت، پلاک 4، واحد 11

تلفن شبانه روزی: 22942132

سوالات اداری: 22947017

روابط عمومی: 22944647 

ارتباط از طریق تلگرام: 09304661539

پست الکترونیکی: info@charityvahdat.ir